יום רביעי, 28 בספטמבר 2011

התפתחותה האבולוציונית של האהבה



בעבר, פעם, לפני מאות מליוני שנים- יצא יצור מן היערות אל השטחים הפתוחים- הקוף העירום. אותו סוג של קוף שלא ידע ציד ואכל רק פירות מעצים ושיחים, אותו הקוף שנדרש לפתע לצאת ולצוד על מנת להתקיים בשטחים הפתוחים, אותו הקוף לו אנו קוראים היום "בן האדם". סיבות רבות וביניהן הציד לקיום הביאו את אבות אבותינו לנטוש התנהגויות רבות שלהם כיונקים. לעת עתה נדבר על הנדידה. יונקים כיונקים הם חיה שנוטה לנדוד, הם זזים כל הזמן ולא נשארים באותו בית מגורים. הצורך בציד הביא את אבות אבותינו לצאת בכל יום לציד עם שאר זכרי השבט ולחזור לבית המגורים בכל פעם בו נשארו הנקבה והצאצאים וחיכו לאוכל. דבר זה הביא לידי בעיות רבות ומגוונות, שכן זמן רב נמצאות הנקבות בודדות עם הצאצאים ואין בהכרח שיישארו נאמנות לזכריהן. כך גם הזכרים שכן אין ניתן להיות בטוחים בנאמנותם ובחזרתם לבית המגורים של הנקבה והצאצאים ויביאו להם אוכל. מדוע שלא יכירו נקבה חדשה? הצאצאים של אבות אבותינו באותם זמנים עברו שינויים רבים. אחד משינויים אלו הביא לבעיה אמתית בנושא הזוגיות. הצאצאים עברו שינוי נאוטוני- זמן ההתבגרות והינקות התמשך זמן רב מעבר לנורמת היונקים. הצאצאים של אבות אבותינו, הקופים העירומים, נשארו תלויים זמן רב באימם והדבר הביא לידי בעיה במידה ואימא קוף לא נשארה נאמנה לבן זוגה שכן אין אפשרי שתלד צאצאים נוספים ותספק דיי זמן לכל הצאצאים הללו.

מצורך נאמנות זה פיתחה האבולוציה רגש חדש המייחד את הקופים העירומים. היום אנו נוטים לקרוא לרגש זה "אהבה" או בשפה מקצועית "התאהבות" או "אהבה רומנטית". הרגש הזה השאיר את הנקבות נאמנות לזכריהם ולצאצאיהם. רגש האהבה הרומנטית התפתח תוך מחשבה על הצאצאים בלבד, כמו כן כך גם קינאה ושאר הרגשות הנובעים מהאהבה הרומנטית.

על מנת שמוטציה שיצרה האבולוציה תתרבה צריכים לקרות שני דברים. אותה מוטציה חייבת להיות גם מוצלחת (אם זה יתרון בציד, אם זה יתרון ברבייה, וכן הלאה) וגם מושכת. בידיעת עובדות אלו אנו יכולים להסיק דברים רבים ומגוונים. אם ניקח לדוגמא את האהבה- איך היא עוזרת לרבייה ומה היתרונות שלה כבר הזכרנו. אבל השביל להמשיך להתקיים היא צריכה להיות גם מושכת. אם נחזיר את עצמינו מעט אחורה וננסה לדמיין שאנחנו נמצאים בתקופת אבות אבותינו- פתאום אנחנו מגלים נקבה חדשה. הנקבה הזו מגלה לנו משהו חדש שלא הכרנו. היא מגלה לנו אהבה- תשוקה. הדבר נותן זווית ראייה חדשה לגמרי על יחסי המין, על התקשורת הבין זוגית, על גידול הצאצאים המשותף ובכלל על החיים ביחד. כל סגנון החיים החדש הזה נראה היה נפלא פתאום ונתפס כדבר מאוד מושך. זכרים לפתע העדיפו נקבות עם התכונה הכל כך מיוחדת הזו- התשוקה. וכך גם הנקבות העדיפו את הזכרים הנושאים בתופעה.

בעצם לקחנו את ההתפתחות האבולוציונית של האהבה והדגמנו אותה כגורם משיכה, אבל חשוב לזכור- האהבה היא רק דוגמה. חשוב להבין כי כל דבר מושך עם הזמן מתרבה יותר וכל דבר שמתרבה יותר עם הזמן נהיה מושך יותר. הדבר פועל בשני הכיוונים וזו האבולוציה על רגל אחת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובתכם חשובה לנו. תודה רבה.