יום שבת, 24 בספטמבר 2011

כך נדע מתי הפרידה היא הפתרון




"נפרדתי ממנו". פתחה מיכל, חברתי לעבודה, את הבוקר. "בוקר טוב גם לך" השבתי. היא התעלמה מדבריי כאילו לא שמעה ואמרה שזה נגמר. החיוך על פניה החשיד אותי ושאלתי האם הדבר משמח אותה. להפתעתי היא השיבה "פשוט ירד לי ממנו, זה כבר לא מה שהיה". הסיבה שדבריה הפתיעו אותי הייתה שלפני מספר ימים היה נראה שהיא בעננים, נוסיף לכך את העובדה שהם היו יחד חודשיים בלבד ואנחנו מקבלים תמונה מפתיעה בהחלט. לא עבר הרבה זמן עד שהבנתי באיזו קבוצת פרידות נמנית הפרידה שחוותה מיכל. כשאמרתי לה שהיה נראה כאילו שהיא בעננים לפני מספר ימים היא השיבה "בדיוק, זו הבעיה! הכל כל כך שגרתי, משעמם". מיכל אמרה זאת בהומור קל אך אינני בטוח עד כמה הבינה את המשמעות של מה שאמרה. ההתאהבות איננה רגש, אלא מערכת שלמה של רגשות. למעשה ההתאהבות היא מערכת הרגשות המורכבת ביותר במוחינו. ההתאהבות היא יצר שדורש המוןעל מנת להתקיים ואנו נדרשים לספק לה צרכים לא ספורים, ולעתים גם מעט לא הגיוניים, על מנת להשאירה.






רבות הפעמים בהן אנחנו מרגישים שמערכת היחסים מיצתה את עצמה, שאין את הקליק שהיה, אין זיקוקים, זה כבר לא אותו דבר. לעתים ההרגשה הזו נכונה והגיע הזמן לחידוש, אך לעתים מדובר בכישלון של בני הזוג בהאכלה, גידול ופיתוח נכונים של האהבה וההתאהבות שלהם. במקרה של מיכל ניתן להצביע בבירור על פרידה שנעשתה מאותו "כישלון" שכזה. מערכת יחסים של חודשיים איננה מערכת יחסים שהתיישנה ומיצתה את עצמה. מדובר במערכת יחסים שבעליה הזניחו אותה ונתנו לה לדעוך עד מצב של נטישה.במערכת יחסים על בני הזוג לרגש זה את זו ולהאכיל את הרגשות זה של זו. על פי מה שלימדה אותנו האבולוציה הטאיכותי הוא המאתגר, הקשה להשגה ומשם הביטוי "משחקת אותה קשה להשגה". לשחק אותה קשה להשגה זה דבר שידוע שעושים במשחקי החיזור, אך הטעות שלנו היא המחשבה שהמשחק נפסק ברגע שאנחנו מוגדרים כזוג. למעשה המשחק לעולם לא נפסק, אנחנו חייבים להמשיך ולאתגר זה את זו על מנת להשאיר את האהבה, את הזוגיות, את התשוקה.






כאשר אנו מרגישים על יד בן זוגינו כי כבר הצלחנו להשיג אותו והוא לגמרי שלנו המוח האבולוציוני שלנו מחליט שנפלנו על מטרה קלה מדי ואנחנו יכולים להשיג משהו יותר טוב. זו הסיבה שאנחנו בורחים ממערכות יחסים תלותיות או אובססיביות. המטרה היא לאתגר, לגרום לבן הוג שלנו להרגיש כאילו הוא כובש את ליבנו בכל יום מחדש. הדבר נותן לנו תחושה של מחוזרים באופן יומיומי שמעלה את הביטחון העצמי שלנו, ואילו לבן זוגינו את התחושה שבכל יום הוא מצליח לכבוש אותנו שוב, לרגש אותנו ולקרב אותנו אליו עוד יותר.






האהבה היא משחק המכיל שני שחקנים שמשחקים באותו הצד. אם מפסידים אז שניהם מפסידים ואם מנצחים אז שניהם מנצחים. באהבה אנחנו משחקים זה כנגד זו כאשר לשנינו מטרה משותפת שאנו רוצים להשיג אך ורק יחד. המלחמה להשיג את השני לעולם לא ניגמרת, ובכל יום בערב, בחדר המיטות, אנחנו רואים את היום מסתיים בעוד ניצחון לשנינו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובתכם חשובה לנו. תודה רבה.